سازمان های سرآمد با حضور در فرآیند جایزه تعالی سازمانی به رقابت در مسیر تعالی و تبادل تجربیات خود با سازمان های موفق اقدام می نمایند .
جایزه تعالی EFQM ، به رسمیت شناختن بهترین سازمان ها اعم از خصوصی ، دولتی یا غیر انتفاعی در اروپا می باشد متقاضیان قبلی جایزه EFQM ، جایزه تعالی EFQM را به مانند " بازی در لیگ قهرمانان اروپا" توصیف کرده اند . بهمین دلیل توسط فرآیند های ارزیابی دقیق اجرا می گردد
كلیه سازمانها كه در زمینههای مختلف فعالیت میكنند، میتوانند متقاضی جایزه تعالی سازمانی باشند
جهت مشخص نمودن سازمان فینالیست ، یک تیم از 4 تا 8 مدیر با تجربه بین المللی ، طی یک هفته در محل سازمان متقاضی یا بطور متوسط 500 ساعت را برای بررسی اظهارنامه ، اسناد ، مصاحبه وتجزیه و تحلیل هرسازمان برمبنای مدل تعالی سازمانی ، زمان صرف می نماید
سپس گزارش بازخور تیم ارزیابی به هیت داوری مستقل جهت تصمیم گیری ارائه می گردد برنده Prize Winner فقط یک سازمان می باشد
جوایز مدل تعالی سازمانی EFQM هر سال یکبار برگزار می گردد
در ایران و بسیاری از کشور ها جوایز تعالی سازمانی ( جوایز سرآمدی ) بر مبنای مدل تعالی سازمانی EFQM طرحریزی شده است و برمبنای مدل تعالی طرحریزی شده سازمان های ایرانی مورد ارزیابی قرار می گیرند
جایزه تعالی سازمانی عموما دارای سطوح گواهی تعهد به تعالی، تقدیرنامه برای تعالی و تندیسهای بلورین، سیمین و زرّین می باشد.
جایزه تعالی سازمانی عموما به تفكیك در بخش های مختلف یا "سازمانهای كوچك و متوسط" و "سازمانهای بزرگ" تقسیم بندی می گردد كه متناسب با تعداد كاركنان آنها این تقسیمبندی صورت میپذیرد.
جايزه تعالي سازماني اهداف اصلی زیر را دنبال می کند :
ايجاد فضاي رقابتي براي تعالي سازمان ها
تشويق سازمان ها براي انجام عمليات خود ارزيابي و شناخت نقاط قوت و زمينه هاي قابل بهبود
ايجاد فضاي لازم براي تبادل تجربيات موفق سازمان ها
سطوح تعالی ، سازمانها را در دستیابی به تعالی متمایز میكند و میزان موفقیت آنها را در دستیابی به تعالی، نشان میدهد. جایزه تعالی سازمانی ، دارای سطوح گواهی تعهد به تعالی، تقدیرنامه برای تعالی و تندیسهای بلورین، سیمین و زرّین می باشد
سطح گواهی تعهد به تعالی
سازمانهایی كه وارد مسیر تعالی شده اند ، برنامههای آموزشی مفاهیم و معیارهای مدل تعالی سازمانی را در سطح مدیران ارشد و میانی اجرا نموده باشند و رهبران شرکت به اجرای برنامههای بهبود و انجام یکی ار روش های حود ارزیابی اقدام نموده باشند میتوانند گواهی تعهد به تعالی دریافت نمایند
سطح تقدیرنامه برای تعالی
به سازمان هایی كه با مدیریتی خوب به پیشرفتهایی در جهت تعالی سازمانی دست یابند ، و امتیاز حد نصاب تعیین شده برای این سطح " تقدیرنامه " را کسب نمایند می توانند " تقدیر نامه" دریافت نمایند .
سطح تندیس
سازمان هایی كه مدل تعالی سازمانی را بطور كامل بكار گرفته و طی دوره حداقل 3 سال آخر ، بهبود مستمر را در عملکرد و فعالیتهای خود نشان دهند ، و امتیاز حد نصاب تعیین شده " سطح تقدیرنامه " را کسب نمایند می توانند به تندیسهای بلورین، سیمین و زرین دریافت نمایند