تقویم همایش
تا روز برگزاری همایش : پایان یافت



تا پایان ثبت نام در همایش: پایان یافت




نظر سنجی تکریم معلم

EFQM

18 آبان 1395

سطوح تعالی در مدل EFQM فرایند دریافت جایزه

در اواخر سال ۲۰۰۱ ، بنیاد مدیریت کیفیت اروپا برای تشویق و ترغیب سازمان های جهت قرار گرفتن در مسیر تعالی سطوحی را تحت عنوان سطوح تعالی تعریف کرد. سطوح تعریف شده توسط EFQM عبارتند از :

سطح اول : سطح متعهد به تعالی (committed to Excellence)

سطح دوم : سطح شناخته شده برای تعالی (Recognized for Excellence )

سطح سوم:  برگزیدگان اولیه (Excellence Award Finalists)

سطح چهارم: برندگان جایزه مقدماتی (Prize Winner)

سطح پنجم:  برندگان جایزه نهایی (Award Winner) 

سطح اول- متعهد به تعالی

 این سطح برای سازمان هایی طراحی شده است که در ابتدای سفر خود به سمت تعالی سازمانی هستند. در اینجا هدف این است که سازمان ها عملکرد فعلی خود را درک کرده و بتوانند اولویت های بهبود را تعیین نمایند.

سطح دوم – شناخته شده برای تعالی

 این سطح برای سازمان هایی طراحی شده است که فرایند خودارزیابی را به طور کامل انجام داده و پیشرفت های مناسبی را در به کارگیری زیرمعیارهای ۳۲ گانه مدل داشته اند. از سال ۲۰۰۶ بنیاد EFQM سه سطح تقدیر شامل تقدیرنامه های ۳ ستاره، ۴ ستاره و ۵ ستاره برای حداقل امتیازات به ترتیب ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ امتیاز را تعریف نموده است

سطوح سه، چهار و پنج – برگزیدگان اولیه، برندگان جایزه مقدماتی و برنده جایزه نهایی

این سطوح که به سطوح جایزه یا سطح تندیس نیز معروف هستند تا قبل از سال ۲۰۰۱ تنها سطوح شناخته شده بودند. کمیته داوران جایزه نسبت به تعیین سطح متقاضیان با توجه به امتیاز کسب شده بر اساس ارزیابی اظهارنامه سازمان ها اقدام خواهد کرد. سازمان هایی که به ترتیب بالای ۵۵۰ و ۶۳۰ امتیاز بگیرند در سطوح برگزیدگان اولیه و برندگان جایزه مقدماتی قرار خواهند گرفت و سازمانی که بتواند بیشترین امتیاز را به شرط داشتن حداقل ۷۰۰ امتیاز کسب کند به عنوان برنده نهایی جایزه تعالی EFQM معرفی خواهد شد. این بدین معنی است که ممکن است در یک سال بخصوص این فرایند برنده نهایی برای جایزه نداشته باشد. ضمنا باید توجه کرد که سطوح جایزه برای دسته های مختلف متقاضیان به طور جداگانه ارزیابی می شود.

همواره توصیه می شود که با توجه به ادبیات ویژه ای که در مفاهیم تعالی سازمانی وجود دارد ، سازمان ها سطوح تعالی را به ترتیب با شروع از متعهد به تعالی، شناخته شده برای تعالی و سطح جایزه طی کنند .


سازمان های سرآمد با حضور در فرآیند جایزه تعالی سازمانی به رقابت در مسیر تعالی و تبادل تجربیات خود با سازمان های موفق اقدام می نمایند .

جایزه تعالی EFQM  ، به رسمیت شناختن بهترین سازمان ها اعم از  خصوصی ، دولتی یا غیر انتفاعی  در اروپا می باشد متقاضیان قبلی  جایزه EFQM  ، جایزه تعالی EFQM  را به مانند  " بازی در لیگ قهرمانان اروپا" توصیف کرده اند . بهمین دلیل توسط  فرآیند های ارزیابی دقیق  اجرا می گردد

كلیه سازمان‌ها كه در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌كنند، می‌توانند متقاضی جایزه تعالی سازمانی باشند

جهت مشخص نمودن سازمان فینالیست ،  یک تیم از 4 تا 8 مدیر با تجربه بین المللی ، طی  یک هفته در محل سازمان  متقاضی یا بطور متوسط  500 ساعت را برای بررسی  اظهارنامه ،  اسناد ، مصاحبه  وتجزیه و تحلیل  هرسازمان  برمبنای مدل تعالی سازمانی ، زمان صرف می نماید

سپس گزارش بازخور تیم ارزیابی به هیت داوری  مستقل جهت تصمیم گیری ارائه می گردد برنده Prize Winner فقط یک سازمان می باشد

جوایز مدل تعالی سازمانی EFQM   هر سال یکبار برگزار می گردد

در ایران و بسیاری از کشور ها جوایز تعالی سازمانی ( جوایز سرآمدی ) بر مبنای مدل تعالی سازمانی EFQM  طرحریزی شده است و برمبنای مدل تعالی طرحریزی شده سازمان های ایرانی مورد ارزیابی قرار می گیرند

جایزه تعالی سازمانی  عموما دارای سطوح گواهی تعهد به تعالی، تقدیرنامه برای تعالی و تندیس‌های بلورین، سیمین و زرّین می باشد.

جایزه تعالی سازمانی عموما  به  تفكیك در بخش ‌‌های  مختلف  یا  "سازمان‌‌های كوچك و متوسط" و "سازمان‌های بزرگ" تقسیم بندی ‌می گردد كه متناسب با تعداد كاركنان آنها این تقسیم‌بندی صورت می‌پذیرد.

جايزه تعالي سازماني  اهداف اصلی زیر را دنبال می کند :  

 ايجاد فضاي رقابتي براي تعالي سازمان ها
 تشويق سازمان ها براي انجام عمليات خود ارزيابي و شناخت نقاط قوت و زمينه هاي قابل بهبود
 ايجاد فضاي لازم براي تبادل تجربيات موفق سازمان ها

سطوح تعالی ، سازمان‌ها را در دستیابی به تعالی متمایز می‌كند و میزان موفقیت آنها را در دستیابی به تعالی، نشان می‌دهد. جایزه تعالی سازمانی ، دارای سطوح گواهی تعهد به تعالی، تقدیرنامه برای تعالی و تندیس‌های بلورین، سیمین و زرّین می باشد

سطح گواهی تعهد به تعالیگواهینامه تعهد به تعالی

 سازمان‌هایی كه وارد مسیر تعالی شده اند ، برنامه‌های آموزشی مفاهیم و معیارهای مدل تعالی سازمانی را در سطح مدیران ارشد و میانی اجرا نموده باشند  و رهبران شرکت به اجرای برنامه‌های بهبود و انجام  یکی ار روش های حود ارزیابی اقدام نموده باشند می‌توانند گواهی تعهد به تعالی دریافت نمایند

تقدیرنامه تعالی سازمانیسطح تقدیرنامه برای تعالی

 به سازمان هایی كه با مدیریتی خوب به پیشرفت‌هایی در جهت  تعالی سازمانی دست یابند ، و امتیاز حد نصاب تعیین شده برای این سطح " تقدیرنامه " را کسب نمایند  می توانند  " تقدیر نامه"  دریافت نمایند .

 سطح تندیس

 جایزه تعالی EFQMسازمان هایی كه مدل تعالی سازمانی را بطور كامل بكار گرفته و طی دوره حداقل 3 سال  آخر ، بهبود مستمر را در عملکرد و فعالیت‌های خود نشان دهند ،‌ و امتیاز حد نصاب تعیین شده " سطح تقدیرنامه "  را کسب نمایند می توانند به تندیس‌های بلورین، سیمین و زرین دریافت نمایند


1619
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
ورود و ثبت نام
کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .


تلفن ثابت

تلفن: 32545794-081

نمابر

نمابر: 32542457- 081

ایمیل
پست الکترونیکی :
 
hamedanpnuh@gmail.com
آدرس

نشانی دبیرخانه

همدان- بلوار بسیج- دانشگاه پیام نور استان همدان- دبیرخانه همایش توسعه حرفه­ ای: نگاهی نو به تکریم معلم

 

amarsite
کارگاه های پنج گانه

به منظور ارتقای دانش تخصصی علاقمندان،پنچ کارگاه آموزشی به شرح زیر برگزار خواهد شد:

1)     " درس ­پژوهی" مدرس جناب آقای دکتر ابوافضل بختیاری

2)     " فضای مجازی و توسعه حرفه­ای معلم" مدرس جناب آقای دکتر فرهاد سراجی

3)     "کیفت تدریس و تدریس اثربخش" مدرس جناب آقای دکتر نصراله عرفانی

4)     " طراحی نظام تعالی سازمانی EFQM در آموزش و پرورش" مدرس جناب آقای مهندس علیرضا صالحی

5)  " درس ­پژوهی" استاد ارجمند آقای ایرج بصیری

سامانه مدیریت همایش های دانشگاه پیام نور