محور فرعی | محور اصلی | |
تعاریف و مفاهیم هوش- استعداد-نخبه-تیزهوش، مطالعات طولی هوش، زمینه های روانشناختی و اجتماعی هوش و استعدادیابی، مشکلات و بیماری های دانش آموزان با استعداد، رابطه هوش- استعداد و خلاقیت | مفاهیم و موضوعات اساسی در حوزه هوش و استعدادیابی کودکان و نوجوانان |
|
شناسایی دانش آموزان با استعداد (غربالگری-تعیین سطح)، برنامه ریزی آموزشی برای دانش آموزان با استعداد (تعیین وضعیت موجود-تعیین وضعیت مطلوب-برنامه ریزی برای حرکت از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب)، اجرای برنامه ها و راهبردهای آموزشی، ارزشیابی برنامه های استعدادیابی | - فرایند برنامه ریزی آموزشی برای استعدادیابی کودکان و نوجوانان |
|
مطالعه نظام های شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان در کشورهای قاره آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا، اقیانوسیه و حوزه خاورمیانه | - مطالعات تطبیقی در حوزه استعدادیابی کودکان و نوجوانان در کشورهای مختلف جهان |
|
مدل ها و نظریه های دامنه عمومی، مدل ها و نظریه های دامنه خاص، مدل ها و نظریه های سیستمی، مدل ها و نظریه های توسعه ای | - نظریه ها و مدل های هوش و استعدادیابی کودکان و نوجوانان |
|
المپیادها و جشنواره های علمی (خوارزمی-جوان)، طرح شهاب، مدارس سمپاد، کانون فرهنگی و هنری کودک و نوجوان، سازمان سنجش و کنکور سراسری، پژوهش سراها و قطب های علمی دانش آموزی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، بنیاد ملی نخبگان، وزارت ورزش و جوانان، شهرداری ها و سراهای محله و ... | - تجارب نظری و عملی برای استعدادیابی کودکان و نوجوانان در کشور |
|
سیاست های کلان ملی، نقشه جامع علمی و نقشه مهندسی فرهنگی کشور، اسناد شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران، سند برنامه درسی ملی، اسناد و مصوبات بنیاد ملی نخبگان و .... | - اسناد بالادستی در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی برای استعدادیابی کودکان و نوجوانان کشور |
|
استعدادهای مدرسه ای - آکادمیک، استعدادهای المپیادی، استعدادهای دامنه خاص (قطب های دوازده گانه پژوهش سراهای دانش آموزی)، استعدادهای ورزشی، استعدادهای هنری، پرورش خلاقیت، | - مدل ها و ابزارهای استعدادیابی کودکان و نوجوانان(1-شناسایی-غربالگری،تعیین سطح 2-برنامه ریزی3- اجرا 4-ارزیابی) |
|
هوش عمومی، گفتاری، شنیداری، بینایی، جسمی – حرکتی، ذهنی-روانی | - مدل ها و ابزارهای متناسب برای غربالگری کودکان و نوجوانان (1-غربالگری-2-تعیین سطح-3-مداخله4 -ارزیابی) |
|
جسمانی-شناختی-عاطفی-اجتماعی-کلامی-اخلاقی و خلاقیت | - بستر سازی و تقویت توانمندی های کودکان در سنین مهدکودک و پیش دبستانی |
|